Księgowość dla małych firm – jak to wygląda?
Biznes i Firmy 7 czerwca 2016, Comments OffPierwszą rzeczą, którą trzeba sobie uświadomić, przymierzając się do założenia własnej firmy, niezależnie od tego czy będzie to firma jednoosobowa czy większa, jest to, że każda firma musi prowadzić księgowość. Oczywiście księgowość dla firm małych różni się od księgowości dla firm dużych, nie zmienia to faktu, że każdy właściciel przedsiębiorstwa ma z tym styczność.
Księgowość dla małych firm jest księgowością uproszczoną zwaną potocznie małą księgowością. Polega ona przede wszystkim na prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów oraz ewidencji przychodów. Na podstawie tych ewidencji firma rozlicza się z urzędem skarbowym. Niektóre przedsiębiorstwa mogą być dodatkowo zmuszone do prowadzenia dodatkowych ewidencji, takich jak na przykład ewidencja środków trwałych, ewidencja przebiegu pojazdu lub ewidencja wyposażenia – konieczność taka może wynikać z charakteru firmy.
Przedsiębiorca, będący czynnym podatnikiem VAT, zobowiązany jest do prowadzenia rejestru zakupu i sprzedaży VAT – będzie on podstawą do rozliczenia. Opłacanie składek ZUS to kolejny z elementów, o którym przedsiębiorca korzystający z małej księgowości musi pamiętać – dotyczy to zarówno firmy zatrudniającej pracowników, jak i takiej, która ich nie zatrudnia. Biorąc pod uwagę to jak dokładnie wszystkie te etapy są rozpisane oraz dostępność wszelkiego rodzaju programów online oraz offline, które znacznie ułatwiają takie rzeczy jak wystawianie faktur oraz wyliczanie zobowiązań podatkowych, jest całkiem sporo przedsiębiorców, którzy decydują się na samodzielne zajmowanie księgowością swojej firmy.
Jeśli przedsiębiorstwo kwalifikuje się do prowadzenia pełnej księgowości (firma przekroczyła próg dochodów netto lub jest zarządzana przez zarząd operujący pieniędzmi udziałowców), wtedy wszystko jest o wiele bardziej skomplikowane. Pełna księgowość, w przeciwieństwie do księgowości uproszczonej, nie służy tylko do obliczania podatku i dochodu. Jej zadaniem jest możliwie najbardziej szczegółowe stworzenie pełnego obrazu finansowego firmy – każda złotówka wydana lub pozyskana przez firmę musi się znaleźć w ewidencji. Cała księgowość pełna jest oparta na wspólnych dla wszystkich firm zasadach i wymaga o wiele więcej uwagi i precyzji, dlatego w większości przypadków zajmują się nią wynajęci lub zatrudnieni profesjonaliści.
Autor:
~ Biuro Hera Katowice